DOI: 10.21637/GT.2012.3-4.03.


LOHAS témák megjelenése az offline és online magazinokban

The Appearance of the LOHAS Themes in the Offline and Online Magazines


REICHER Regina Zsuzsánna – RÁCZ Georgina


Napjaink egyik legmeghatározóbb megatrendje a fenntartható fogyasztás koncepciója, mely legelkötelezettebb képviselőinek a LOHAS (lifestyle of health and sustainability) fogyasztó tekinthető. A nemzetközi szakirodalom alapján megállapítható, hogy az említett csoport képviselői jellemzően a nők köréből kerülnek ki.
Tanulmányunkban a hazai LOHAS témák online jelenlétét vizsgáljuk nyolc nő magazin tekintetében (Joy, Cosmopolitan, Éva Magazin, Glamour, Nők Lapja, Maie Claire, Elle, ELITE), melynek alapját egy 2010-ben végzett feltáró kutatás adja. Jelen elemzést a feltárt öt értékdimenzió közül (egészségtudatosság, környezettudatosság, autentikus értékek, etikus értékek, individualizmus) a legerőteljesebb hatást kifejtő egészségtudatosság mentén végezzük el. Az online jelenlét meghatározására a pagerank értékeket, a kulcsszó sűrűséget és a Google találati listáján elfoglalt helyet vettük figyelembe.
Kutatásunk eredményei rámutatnak arra, hogy – a feltáró kutatás eredményeivel párhuzamban – a Nők Lapja online felülete igazodik leginkább a LOHAS fogyasztó igényeihez, ugyanakkor egy vizsgált magazin esetében sem figyelhető meg keresőoptimalizáltság a fenntartható fogyasztással kapcsolatos témakörök tekintetében. Legnagyobb arányban annak csak egy bizonyos részét, az egészséges életmódot érintik a közölt tartalmak. E megállapítás rámutat arra, hogy az olvasói kör szélesítése érdekében a fenntartható tartalmakra történő kulcsszó-optimalizálás kiemelten fontos, illetve javasolt a vizsgált lapok szempontjából az olvasói kör életstílus-jellemzőinek konkretizálása a célzott tartalmak megjelenítése érdekében.

KULCSSZAVAK: LOHAS életstílus, attitűd, vásárlói hűség, női magazinok, kereső-optimalizálás

The freshest lifestyle of the 21’s century is the LOHAS, lifestyle of health and sustainability. The members of this group prefer the healthy lifestyle, which manipulate for example them nutrition, cosmetics, clothes purchasing behavior, because they prefer the natural bodies. At the same time the quality of the consumer goods is also important. So the members of the mentioned group choose valued goods instead of expensive goods. Nowadays this group has appeared especially among the Hungarian women too. So that is relevant to examine the influence of them purchasing habits on the different consumption areas. How reflect the Hungarian women magazines – which is published in a huge number – on the special consumer demand of the LOHAS is going to be examined in our paper. Namely how try these magazines take aim at this consumer group to build a loyal reader circle?
All the elected and examined magazines have online website, so we explored how they make use of the provided facilities by the internet. So the next questions are going to be answered in or study: Can the LOHAS consumer easily find suitable information for his/her interest and go look into this themes? Can these magazines meet every requirement of the LOHAS?

KEYWORDS: LOHAS lifestyle, attitude, consumer loyalty, women magazines, search-optimization


A tanulmány letöltése / Full text download